office 3

מחשבות על מיתוג מעסיק ועיצוב סביבת עבודה

*פוסט אורח שנכתב במיוחד עבורכם על ידי נדב שחורי – ארכיטקט ובעלים של סטודיו לעיצוב ואדריכלות, אשר מתמחה בעיצוב סביבות עבודה*

——————

שוק המשרדים ומרחבי העבודה רותח.

המודעות והרצון לגיוס כשרונות לצד התפתחות חללי העבודה המשותפים תרמו להגברת הצורך במשרד מושקע ומעוצב. לצד כל ההייפ והמגמות מתקיים חוק העדר ולצדו הרצון להראות לכולם של מי הכי מעוצב ונוצץ. כולם רוצים ליישר קו עם הטרנד האחרון. כתוצאה מכך נוצר פער עצום בין תרבות וחזון החברה למרחב בו היא שוכנת ולרמת התכנון ובסופו של דבר זה מחלחל לחווית העובד והמועמד. 

מקום עבודה שהעובדים אוהבים יותר הוא בין היתר מקום שאוהבים לבוא אליו בבוקר ולשהות בו במהלך היום. זה לאו דווקא אומר שצריך להפציץ באטרקציות, מגלשות ופירוטכניקה אבל כן לתת לעובד להרגיש שחשבו עליו שעיצבו את המשרדים, תוך בחינת שאלות כמו מה המשמעות של הכניסה למקום העבודה? איך נראים החללים המשותפים? מהי עמדת העבודה האידיאלית? איך פונקציות מרחביות נפגשות ומה הקשר ביניהם?

שיש למתכנן מספיק זמן או שהוא מקבל ניתוח איכותי של הצרכים במרחב הוא יכול לרדת לרזולוציות גבוהות ולייצר עוגנים עיצוביים בהתאמה ייחודית לתרבות הארגונית של החברה. זו הדרך לחבר בין המותג לסביבת העבודה ולהפוך אותה למרחב מבודל ומותאם לצרכי החברה.

כמה נקודות למחשבה בנושא שיש לקחת בחשבון בעת עיצוב וכנון משרד:

חשיפה חיובית לחיים בארגון, כולל סלפי

חברות חכמות מבינות שסביבות עבודה הן כלי עסקי המשקף ומחזק את ערכי הליבה של העסק באמצעות הצבת צוותים, פונקציות שונות ואלמנטים עיצוביים המשקפים תרבות, מותג וערכים.

חלל מושקע ומגוון שמדבר ומייצג תרבות ארגונית  אותנטית וייחודית, מקדם גם ייצור תוכן שהוא פרייסלס ומהווה חשיפה לחיים בארגון. תיעוד והפצה ברשתות החברתיות של חיי היום יום בארגון הוא חלק משמעותי מאסטרטגית מיתוג המעסיק.  זה מחזק פנימה את הקהילה של העובדים בתוך הארגון ומשדר החוצה סיפור אטרקטיבי בסגנון ״זה אנחנו וכדאי לכם להצטרף״. 

רושם ראשוני הוא לא פחות חשוב- האם לקוחות או שותפים עסקיים מבקרים בארגון? איך מרגיש מועמד בפעם הראשונה שנפתחת הדלת? יש צורך באיזור קבלת פנים מרשים ומזמין שמייצג אתכם כפי שהייתם רוצים להיתפס.  חדר ישיבות נחמד או אזור ישיבות אחר עם נגיעות קטנות כמו יצירות מותאמות אישית שיעזרו ליצור את תחושת ההתלהבות הראשונית שאין שני לה.

בסרטון תוכלו לראות את המטה הראשי של מקדונלדס בשיקגו, חתיכת רושם ראשוני..  וגם דוגמא לאיכות המרחב בחיי היום יום של החברה:

 

השפעה על תפוקה ויעילות

ככל שניתן לחקור ולהעמיק בבירור הצרכים המדויקים ובשיטת העבודה כך ניתן לייעל באופן משמעותי את תפוקת העובדים. נדרשת תשומת לב לערכים ולאידיאולגיה וכמו כן לפרטים הכי קטנים.

  • הבחירות העיצוביות צריכות ויכולות לעודד ערכי חברה כמו שקיפות, צניעות, מובילות, חדשנות וכו'.
  • היררכיה ארגונית שווה היררכיה תכנונית. לדוגמא חברות עם מבנה ארגוני פשוט יעדיפו לרוב משרד פתוח ושטחים משותפים לצדו. חברות עם מבנה ארגוני מורכב יותר, ירצו לאזן בין תוכנית פתוחה לבין שטחים סגורים שישמשו את כולם מדי פעם.
  • ארגונים מסויימים דוגלים בשיתוף פעולה רוחבי בין העובדים, במקרה כזה יש לוודא כי הריהוט מספק גמישות וניידות. יכולת הטענה ומשטחי עבודה איכותיים  כאשר הדגש הוא על נוחות מירבית.

בסרטון משרדים של חברת פרסום Barbarian group, בשטח של 2300 מ”ר. בפרויקט הזה תוכלו לראות שולחן ענק אחד שעובר בחדר גדול, השולחן מתפתל, עולה ויורד ומיתר את הצורך בעמדת עבודה קלאסית ומגדיר מעצם קיומו את החלל כשלם, משקף ערכים של קהילה וקיימות.

 

בחירת הנכס המתאים

  • לא לכל חברה מתאימה הקומה ה 50 במגדל מפואר. יש חברות שהתרבות שלהן, האיכות האנושית ואופן הניהול יתאים יותר לאזורי תעשיה או שכונות שמשלבות מגורים ואזורי תעסוקה, האנגרים למיניהם. 
  • לא משנה אם מדובר בחברה משפחתית קטנה או תאגיד גדול, השאלה היא שאלה של צמיחה. אם אתה מצפה לצמוח במהירות, תצטרך להשאיר מקום להתרחבות. אם אתה עשוי להצטמצם, תרצה להימנע משטח גדול ולא מאוכלס, הן מסיבות של עלויות והן מסיבות מורליות.
  • האם רוב העובדים מגיעים ברכבת או במכונית? או אולי על קורקינט ואופניים חשמליות? האם אתה רוצה לעודד סוג תחבורה אחד על פני אחר?

בסרטון משרדי יוניליבר באינגלווד, ניו ג'רזי שופצו על מנת לייצר לחברה מיתוג צעיר ודינמי. במקום להרוס ולבנות מבנה חדש ומפואר בחרו האדריכלים לשמר מבנה היסטורי ויצרו בהתאם לבקשת הלקוח "מבנה חכם, בר-קיימא ומוכן לאינסטגרם – המייצר תחושה כאילו אתה במנהטן"

פוליטיקה ארגונית בתכנון ועיצוב משרדים

בכל פרויקט אדריכלי  מגיע שלב ההתייעצות שבו מקבלי החלטות משתפים מנהלים או קולגות בחזון האדריכלי. זה שלב שבו לעיתים צצים חילוקי דעות ועולה צורך בשינוי התכנון באופן מהותי. במקרה הטוב שינויים האלו יגזלו זמן להתייעצויות ועדכונים, במקרה הפחות טוב כבר מתבצעות עבודות בשטח השינוי עלול להיות  יקר מאד. 

שילוב של בעלי תפקידים נכונים בתהליך העיצוב מונע בעיות מסוג ״למה המרחב הזה גדול מדי / המשרדים קטנים / הכניסה לא פונקציונאלית / בואו נדחה את הפרויקט בכמה חודשים… ״ . שיפוץ או בניה של משרדים חדשים הוא פרויקט מערכתי לכל דבר ועניין. מעורבים בו בעלי העניין שמחזיקים תפקידים שונים בארגון. מעורבות שלהם  בשלבים מוקדמים תמנע חילוקי דעות בשלבים המתקדמים והקריטיים ביותר.

תכנון שמביא לחסכון

חברות טכנולוגיה לרוב שועטות במהירות וכך גם בתהליך התכנון. מיישרים קו עם כמה דברים יפים שראינו פה ושם ונותנים למעצב/ מתכנן לרוץ קדימה. לרוב זה קורה בתזמון הלא נכון. צריך להבין שלעצב לוקח זמן ובדרך כלל חברות ניגשות לתהליך קרוב מידי למועד המעבר מה שגורם לתשלום כפול על נכסים (הישן והחדש) וגם גורר טעויות יקרות בשלבי הביצוע מול הקבלנים השונים. 

איך מפתחים שפה מרחבית לחברה שהמוטו שלה הוא  Visually Perfect?
בעזרת אלמנטים שונים במרחב כדוגמת מחיצות ודקורציות שונות בשתי וערב יוצרים רשת תלת מימדית שנותנת את המראה והתחושה הייחודיים למשרדי אפליטולס.

Applitolls  | Design : Nadav Shchory – Inworkspaces  | Photography :Ronen Goldman

 

 

 

לסיכום אפשר לומר שתהליך נכון לאיפיון חווית משתמש מרחבית מאפשר לחברות להגיע מוכנות בצורה אופטימלית לעיצוב המשרד שלהם. תהליך כזה הבנוי מבדיקה של מידע שנאסף בכמה שלבים ובסופו ניתן לנתח באופן כמותי, רגשי וחוויתי את אופי החללי הספציפי של החברה/מותג. רצוי שהתהליך יהיה STAND ALONE ולא קשור לזמן או לצורך בהול לעבור למשרד חדש.  



נדב שחורי – בעלים של סטודיו לעיצוב ואדריכלות עם שנים של ניסיון בעיצוב סביבות עבודה.
מוביל את המיזם SPACE CODE לאפיון חווית משתמש מרחבית. ״התשוקה שלי טמונה ברצון להשפיע על המרחב של כמה שיותר אנשים, אני עושה זאת בעבודה לצד מנכ"לים ויזמים שחולמים לשנות את העולם
nadavshchory.com

 

נהנת מהמאמר? אשמח אם תשתפ/י אותו עם החברים :)

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

רוצה שאעדכן אותך בפוסט הבא?

בניוזלטר אשלח לך עדכונים מקצועיים, מאמרים ופעילויות חדשות שלנו

סגירת תפריט

טיפים, עדכונים, תכנים והאירועים שיקחו את מיתוג המעסיק שלך צעד אחד קדימה

ישירות למייל שלך!

אני אשתמש בכתובת שלך רק בשביל תכנים רלוונטים, ותמיד תוכל/י להסיר את עצמך מהרשימה שלי